Rawatan Bekam adalah salah satu warisan perubatan Islam yang dianjurkan oleh Rasullullah s.a.w dimana rawatan bekam ini adalah cara untun melepasan angin dalam badan atau melepaskan darah kotor dari badan

Home Top Ad

Bekam untuk Pengubatan Para ahli sepakat bahawa pengubatan yang baik ialah pengubatan luar dan dalam. Dengan dua terapi ini, herba dan bekam...

Bekam untuk Pengubatan

Bekam untuk Pengubatan


Para ahli sepakat bahawa pengubatan yang baik ialah pengubatan luar dan dalam. Dengan dua terapi ini, herba dan bekam, merupakan kekuatan sinergis bila dipadukan, bekam sebagai terapi luar, dan herba sebagai terapi dalam.


Terapi bekam mengeluarkan darah kotor dengan cepat agar badan kita tidak lemah dan diserang penyakit. Darah kotor yang dikeluarkan tersebut mengandung toksid yang menyebabkan penyumbatan darah bahkan diantara penyebab terjadinya penyakit. Sistem darah yang tidak berjalan lancar, sedikit demi sedikit akan mengganggu kesihatan fizik atau mental seseorang.


Darah yang diambil dengan Al Hijamah ialah darah yang berada dibawah lapisan jaringan kulit, kapiler, bukan pembuluh pena apalagi arteri. Kerana kulit merupakan jaringan terbesar yang ada pada diri manusia yang disanalah beradanya sisa-sisa toksid dalam darah.

0 comentários: